OPEN BOSHUT 2.0

Op zondag 24 juni 2012 was de Boshut voor de tweede keer van 11 tot 16 uur open voor publiek. Het weer was nat en donker, wat de sfeer van deze tweede open dag heel anders maakte dan de vorige zonnige dag op 20 mei j.l..

In de centrale kamer van de Boshut was het knus en warm en er branden overal verspreid veel kleine lichtjes en kaarsen om de ruimtes nog enigzins zichtbaar te houden voor de bezoekers.  Ondanks de regen waren er ongeveer 45 zeer belangstellenden.  Ze kwamen , meestal voorzien van paraplu en regenjas, meteen naar binnen en schaarden zich  dan eerst bij de houtkachel met koffie en een bonbon of  stuk kruidkoek, om vervolgens op onderzoek uit te gaan. Veel mensen bleven lang en namen alle tijd om te genieten van het aangeboden programma en het ontdekken van alle details in de verschillende ruimtes van de Boshut.

     

Er was deze keer extra aandacht voor het levensverhaal van Sonja Prins dat door Vera Hols prachtig werd verteld en toegelicht in de centrale ruimte rondom de brandende houtkachel. Vera had ook een studie en plattegrond gemaakt van de onvoorstelbare hoeveelheid deuren en ramen die ze in de Boshut was tegen gekomen en deelde ook die ontdekkingen op een heel eigen manier  met de bezoekers.

Tsjoes Bruwiere zorgde met haar prachtige fluitomprovisaties weer voor een betoverende atmosfeer in de verschillende ruimtes in de Boshut. Net als de vorige keer had ze de door haar gemaakte keramische buste van Sonja Prins weer een mooie plek gegeven op de schoorsteenmantel .

Han van Meegeren webmaster en redacteur van CUBRA, kwam spontaan op bezoek en werd door mij uitgenodigd om ook  zijn verhalen over zijn ontmoetingen met Sonja Prins  aan de aanwezige belangstellenden te vertellen.

Na afloop vond ik een aantal nieuwe reacties in het gastenboek, waaronder:

“Deze plek ademt een hele bijzondere sfeer en energie uit…. Prachtig!”

“Heel mooi en geweldig om te zien, zeker bewaren en zuinig op zijn”

Al met al weer een zeer goed bezochte en geslaagde tweede OPEN BOSHUT-dag.

3 gedachten over “OPEN BOSHUT 2.0

  1. Jolanda Embrechts

    De eerste indruk toen ik op de boshut kwam aanlopen was alsof ik in het sprookjesbos was aangekomen. Het staat er zo idyllisch tussen die prachtige oude bomen. Binnengekomen staat er een warme houtkachel te branden die als een warme deken over je heen valt. Tel daar een prachtige fluitiste, een enthousiaste vertelster en uiteraard Anne zelf bij op en je zit midden in de geschiedenis van Sonja Prins. Een heerlijjke plek om te ontdekken hoe ze geleefd heeft en vooral de sfeer te voelen en ik ga zeker nog een keer terug want na ruim een uur had ik nog lang niet alles gezien. Bedankt voor de gastvrijheid!

  2. Liesbeth Verhoeven

    Toen ik eerder bij de Boshut was (vóór de open dagen), vond ik het intrigerend maar vooral ook klam en vervallen – en daar houd ik niet zo van;). Maar nu ik er weer was, was ik alleen maar vol bewondering. Anne, je hebt er een prachtig geheel van gemaakt en er een mooie sfeer neergezet.
    Een klein puntje van kritiek: Vera vertelde heel mooi en vol lof over Sonja, haar karakter, haar verdiensten, haar betekenis maar ik miste in haar verhaal de wat minder fraaie eigenschappen van Sonja, die ze zeker ook had. Voor mij wordt een verhaal dan completer en daarmee nog boeiender.

Geef een reactie

