Boshut: ruimtestudies 4


Door de lage najaarszon en de herinrichting van sommige binnenruimtes ontstaan er, als ik via de ramen bij de Boshut naar binnen kijk, nieuwe schijn-ruimtes waarbij “binnen” en “buiten” steeds meer met elkaar vermengd lijken te raken.

Ik ervaar dit als sprookjesachtig, prettig verwarrend en zeer inspirerend en rustgevend.

Die sensaties doen me denken aan intense ervaringen die ik had op mijn eigen slaapkamer vanaf het moment dat ik een jaar of zes was. Ik wilde vanaf die tijd in toenemende mate die voor mij bekende en vertrouwde ruimte  steeds opnieuw uitvinden door de opstellingen van gebruiksvoorwerpen te veranderen.  De inrichting van mijn meisjeskamer veranderde ik daarom voortdurend en ik schreef er regelmatig korte verhaaltjes/zelfverzonnen sprookjes en verkleedde me daarbij het liefst in verkleedkleren die volgens mij bij die nieuwe ruimte pasten . Verder  kan ik me herinneren dat ik regelmatig op mijn kop op mijn bed ging zitten om te checken of mijn kamer voor mijn gevoel “klopte”.

Dit continue proces van re-creatie gaf me een gevoel van vrijheid en autonomie en ik voelde me er rustig en sterk door.  Ik kon op die manier alledaagse objecten onderzoeken en me ermee verbinden . Bestaande  ruimtelijke systematiek  zette ik naar mijn eigen hand. Ik probeerde  als het ware mijn binnen- en buitenwereld op elkaar af te stemmen en steeds opnieuw te zoeken naar  de juiste balans.  Dit  “oude” verlangen, dat overigens gedurende de rest van mijn leven steeds in meer of mindere mate belangrijk bleef, herken ik opnieuw heel sterk tijdens  het werken in de Boshut.

Door de plaatsing van spiegels en losse glazen ruiten t.o.v. objecten, wanden en beplanting wil ik  in de komende tijd nieuwe schijnruimtes doen ontstaan terwijl ik tegelijkertijd nieuwe vormen zal gaan maken en (her)plaatsen, zowel binnen als buiten de Boshut. Ik wil letterlijk “binnen” en “buiten” met elkaar verbinden door planten op cruciale/vochtige plekken in de kamers van de Boshut te planten en gebruiksvoorwerpen op nieuwe manieren te plaatsen in de binnen-  én  buitenruimte. Verder ben ik in mijn atelier thuis begonnen aan het naaien van zogenaamde Boshut-plunje.

Geef een reactie

