Tijd voor reflectie

De afgelopen zeven jaar , sinds mijn afstuderen op kunstacademie st. Joost, zijn volop gevuld geweest met diverse projecten waarbij  deadlines en geplande presentaties tot relatief snelle beslissingen en eindproducten leidden. Dit is voor mij een prima manier geweest om te onderzoeken wat ik binnen het kunstenveld wilde en kon doen, welke mogelijkheden zich voor mij aandienden om mijn werk te presenteren en hoe ik mij kon verhouden t.o.v. andere kunstenaars. Het  heeft me veel praktische, organisatorische en ook inhoudelijke ervaring opgeleverd. Toch merkte ik de laatste tijd dat er een gevoel van verzadiging optrad en ik een sterke behoefte kreeg aan langdurige reflectie.

Ik heb de laatste maanden bewust mijn contacten met collega-kunstenaars en kunstinstellingen op een laag pitje gezet,  om beter terug te kunnen kijken op mijn ervaringen en werk van de afgelopen jaren en opnieuw vanuit mijn eigen fascinaties en affiniteit plannen te kunnen maken voor de toekomst.

Boeken die me op dit moment inspireren zijn :

De eeuw van Sonja Prins van  Lidy Nicolasen

Het primaat van de zichtbaarheid van Camiel van Winkel

Hoop van Roland van der Vorst

Naast het lezen van boeken en het experimenteren in mijn eigen atelier, verzamel ik uitspraken van anderen en beelden uit diverse media die me aanspreken in een notitieboekje, dat ik mijn Verlangenboekje ben gaan noemen.

Verder ben ik onlangs uitgenodigd door beeldend kunstenaar en dichter Pien Storm van Leeuwen om het voormalige huisje van  Sonja Prins te bezoeken. Deze vorig jaar januari overleden dichteres wilde na haar dood haar huisje beschikbaar stellen voor schrijfsters die zich wilden terugtrekken om in alle rust te kunnen werken. Er heeft zich tot nu toe nog geen belangstellende gemeld.

Ik hoop in haar vervallen huis in de bossen van Baarle Nassau mezelf de komende tijd regelmatig te mogen terugtrekken om nieuw werk te ontwikkelen en te experimenteren met fotografie, video, geluid en (aanwezige) materialen en ruimtes. Zeer binnenkort mag ik samen met Pien dit huisje bezoeken om er  in ieder geval alvast foto- en video opnames te maken.

Geef een reactie

