Ontwerp snoezelruimte op Bonaire

In de twee weken dat ik in januari 2008 in Bonaire was heb ik in opdracht van Felix Greving, facilitair coördinator van de gezondheidsinstelling Fundashon Mariadal, mogen werken aan een schetsontwerp voor een snoezelruimte voor de bewoners van het verpleeghuis in Bonaire.

p1090159.jpgp1090197.jpgp1090148.jpg

Dit was een zeer aantrekkelijke en uitdagende opdracht!! De atmosfeer waarin ik mocht werken was open en zeer constructief. De medewerkers van het verpleeghuis waren zeer enthousiast en coöperatief. Hierdoor heb ik niet alleen een groot aantal bewoners van het verpleeghuis nader mogen leren kennen, maar zelfs met de verzorgsters van deze mensen kunnen overleggen over de concrete invulling van de te bouwen snoezelruimte.

p1090338.jpgp1090706.jpgp1090875.jpg

Naast dit overleg ben ik ook zelf op onderzoek uitgegaan naar op het eiland aanwezige materialen en heb ik videobeelden opgenomen voor de DVD die in de ruimte zou kunnen worden gebruikt. Bij deze zoektocht heb ik kennis gemaakt met Germaine Nijdam, een lokale kunstenaar die onder andere werkt met drijfhout en andere materialen die op de stranden van Bonaire aanspoelen. Met haar heb ik een middagje gejut, wat al heel wat “schatten” opleverde.

p1090108.jpgp1090114.jpgp1090128.jpg

Met zuster Djamilla Diaz heb ik zelfs bijna alle winkels van het eiland bezocht voor een inventarisatie van mogelijke materialen en objecten die voor een snoezelruimte bruikbaar zouden kunnen zijn. Door de carnavalsperiode stuitten we op veel geschikte attributen, zoals veren, waaiers en zachte stoffen.

p1090635.jpgp1090546.jpgp1090643.jpg

Voor de aromatherapie zochten we alvast vijftien verschillende geurende olieën op die bij de bewoners herinneringen zouden kunnen opwekken. Ook vonden we geschikte muziek en bijbehorende apparatuur.Dit alles heeft kunnen resulteren in een zeer concreet voorstel voor de invulling van een reeds bestaande ruimte in het verpleeghuis die voor dit doeleinde wordt ontruimd en ingericht. In een op schaal uitgewerkte maquette en met proefjes van materialen die allemaal op Bonaire te vinden of te koop zijn, heb ik aan het einde van de werkperiode laten zien wat mogelijk uitgevoerd zou kunnen worden binnen het beschikbare budget.

p1090651.jpgp1090487.jpgp1090772.jpg

Het voorstel is aangenomen en men is voornemens het ontwerp in de komende maanden te realiseren.

Een gedachte over “Ontwerp snoezelruimte op Bonaire

  1. Sonia Alberto

    Beste Anne,
    Leuk dat je op Bonaire bezig bent geweest met de snoezelruimte. Ook op Curacao zijn we hiermee bezig voor de ouderenzorg. Zou je ons je plannen kunnen opsturen zodat we kunnen kijken wat we er hier mee kunnen?

Geef een reactie

