Orgels in de Antillen

Afgelopen woensdag ben ik teruggekomen van twee weken (werk) vakantie in de Nederlandse Antillen. Op zowel Curacao als Bonaire ben ik straatorgels tegengekomen: een Hollandse en een Antilliaanse versie .

Het Hollandse draaiorgel stond in Willemstad, de hoofdstad van Curacao.

De Antilliaanse versie in een woonkamer in Bonaire, waar ik door een eilander op werd geattendeerd toen ik met haar over mijn project in Dordrecht praatte.

Zij maakte voor mij een afspraak met de trotse eigenaar van dit orgel. Deze man start binnenkort in het plaatselijke wijkcentrum met workshops voor jonge inwoners van Bonaire om draaiorgels als deze te leren bouwen. Zo hoopt hij de traditie voort te kunnen zetten. Zelf geeft hij op afspraak optredens met het orgeltje op feesten en partijen.

Dordrecht kent een zeer grote Antilliaanse gemeenschap en met name in Wielwijk en Crabbehof wonen veel Antillianen . De dochter van de eilander op Bonaire, die de afspraak voor me maakte, bleek zelfs in Wielwijk te wonen!

Aanstaande vrijdag zal bij de onthulling van en de eerste wandeling met het Verhalenorgel een Antilliaanse brassband Caribean Energy uit Dordrecht zorgen voor een muzikale omlijsting.

hollandsdraaiorgel.jpgantilliaansdraaiorgel.jpgantilliaansdraaiorgel2.jpg

Geef een reactie

